Innebandyspelaren Nellie designade årets Majblomma: "Ska ge barn hopp"
12-åriga innebandyspelaren Nellie Pilhton är årets designer av Majblomman. En smörblomma med en grön pistill är årets design och nu hoppas designern själv att den leder till att fler får idrotta.
"Min majblomma ska ge barn hopp, alla ska kunna ha en fritidsaktivitet och ha kul med kompisar" säger skaparen själv om blomman.
Årets majblomma är inspirerad av smörblomman och designad av den tolvåriga innebandyspelaren Nellie Pilhton från Göteborg.
– Det känns lite overkligt och jättekul att det blev just min majblomma som vann. Smörblommor är så fina, man blir glad och får energi av det gula, säger Nellie Pilhton i Majblommans pressmeddelandet.
När Svensk Innebandy pratar med Nellie så kommer det fram att innebandyn också är något som motiverat henne med majblomman:
– Innebandyn och mitt lag betyder jättemycket för mig. Jag har gått på innebandy i sex och halvt år och det bästa jag vet är att åka till träningen och träffa kompisar. Det är sånt som Majblomman kan hjälpa till med. Min majblomma ska ge barn hopp, alla ska kunna ha en fritidsaktivitet och ha kul med kompisar.
Nellie med sitt innebandylag i Lindås Waves. Foto: Privat
Majblommans insamling gör det möjligt att stödja barn i ekonomiskt utsatta situationer. Pengarna från försäljningen går till att hjälpa barn med saker som en fritidsaktivitet, kläder eller annat som annars kanske inte skulle vara möjligt.
Nellie fick tipset om att vara med och tävla om årets design då hennes lärare tipsade klassen om att man kunde skicka in sitt bidrag. Men att hon skulle vinna och få så stor uppmärksamhet var hon inte helt beredd på.
– Jag tycker det var väldigt roligt att de valde min blomma och göra något bra. Det är väldigt speciellt och många som ringt om det här. Det är väldigt speciellt på många sätt och jätteroligt.
Försäljningen startar den 9 april och i år hoppas Majblomman kunna samla in så pass mycket att man kan slå förra årets rekord på 91 miljoner kronor.
Ju fler barn som säljer, desto fler kan få hjälp, det påpekar Majblommans generalsekreterare Åse Henell.
– Vi hoppas att fler skolor, idrottsklubbar och scoutföreningar hakar på i år. För det är kul att sälja majblommor, men framförallt är det viktigt. Ett av tio barn i Sverige lever i fattigdom, och vi märker att behoven har ökat de senaste åren, säger Åse Henell.
Foto: Majblomman
Publicerad av Martin Almroth