Svensk Innebandy skapar ny streamingplattform: "En helhetslösning för Svensk innebandy"

Publicerad
Streamingavtal

Svensk Innebandy samlat på en och samma plattform, det är visionen när Svensk Innebandy och Solidsport nu presenterar en ny helhetslösning. Den nya plattformen kommer innehålla all streaming, från elit till bredd, och lanseras till säsongen 2025/26. 
”Vi vill tillgängliggöra vår idrott”, säger Christer Abrahamsson, generalsekreterare Svensk Innebandy.

En helhetslösning för streaming, interaktion och mycket mer samlat i en ny innebandyplattform. En plattform som är tänkt att sammanföra hela Svensk Innebandy på ett och samma ställe. 

Den nya plattformen, vars namn presenteras vid ett senare skede, tas fram tillsammans med Solidsport och lanseras till säsongen 2025/26. Avtalet med Solidsport sträcker sig därefter fem år framåt. 

För generalsekreterare Christer Abrahamsson har den nya plattformen varit ett starkt prioriterat område sen han tillträdde under sommaren 2024.  

Att offentliggöra den lösning som ska föra Svensk Innebandy framåt känns väldigt positivt, berättar Christer Abrahamsson. 

– Det känns otroligt skönt. Det har varit en lång och intensiv tid som vi har jobbat med den här upphandlingen och det har funnits många intressenter tillsammans med många professionella och bra anbud, säger Christer Abrahamsson. 

– Vi är väldigt glada över att kunna landa i det som vi gjort nu, det vill säga Solidsport och ett femårigt avtal. En helhetslösning för Svensk Innebandy. 

Ett stort fokus med den nya plattformen har legat på att tillgängliggöra sporten. Där det tidigare krävts flertalet olika abonnemang hos olika aktörer är ambitionen nu att samla Svensk Innebandy under ett och samma tak.  

– I slutändan handlar det också om prisbilder. Vi vill att det här ska vara något som alla vill och kan konsumera. Genom att bygga en plattform tillsammans med Solidsport som vi själva har ägandeskap på så kontrollerar vi också tillgängligheten. Det kommer vara väldigt viktigt för Svensk Innebandy framåt, både för befintliga intresserade och kommande innebandyfans.

Den nya plattformen innebär inte att innebandy kommer att försvinna från mediabolag. 

Framöver kommer även andra aktörer vara aktuella för att sända sporten, men till skillnad från tidigare blir det inte tal om någon exklusiv sändningsrätt.  

– Ska sändningarna vara inlåsta så är det Svensk Innebandy som ska låsa in dem. Det är innebandyns produkt och det är till innebandyn det ska vara till gagn, även sett till ekonomiska fördelar vilket också har varit viktigt i det här, berättar Christer Abrahamsson.

 – Med det sagt så tror vi även att SVT, TV4 och många andra aktörer i framtiden kommer att spela en väldigt stor roll i att sprida vår idrott. Men vi ser inte framför oss att vi låser in oss i en annan aktörs miljö utan vi vill skapa en egen miljö för vår sport.  

Solidsport har en lång bakgrund inom idrott och innebandy. Företaget bildades 2016 och har som vision att möjliggöra och förenkla streaming för fler föreningar och idrottsförbund.

 Att Solidsport och Svensk Innebandy nu tecknar ett långsiktigt avtal ser Johan Lundqvist, VD för Solidsport, som mycket positivt.  

– Det är jättekul, som bolag brinner vi för innebandy och har stora förhoppningar om att göra något riktigt-riktigt bra tillsammans, säger Johan Lundqvist. 

– Det viktiga för oss är att vi ska hitta en väldigt bra produktionssetup så att så många som möjligt kan sända sina matcher. Att man kan anpassa produktionsnivå utifrån hur stor publik man har och göra det enkelt och roligt. För det ska vara enkelt och kul att sända innebandy. 

Att det nya konceptet innefattar allt från elit till bredd tror Lundqvist också är en nyckelfaktor till framgång.  

– Det är otroligt kul att se att innebandyn går först här och vågar köra det här racet. Det är ett enormt stort innebandy-community som finns därute och det vore superkul om ännu fler konsumerar ännu mer innebandy på alla nivåer. 

Ett viktigt inslag på den nya plattformen blir innebandyns högsta serie – Svenska Superligan – på både dam- och herrsidan. 

Föreningen Svenska Superligans ordförande, Emil Risberg, ser med tillförsikt mot framtiden och de möjligheter som den nya plattformen kan generera till föreningarna. 

– Den unika lösningen med innebandyn på en och samma plattform ger oss speciella förutsättningar att nå ut. Också i det här sammanhanget ger det klubbarna möjligheterna att påverka intäkterna, säger Emil Risberg.

– Vi vet utifrån de senaste rubrikerna att ekonomi såklart är viktigt för en elitförening och vi har föreningar som har det tufft. Vi tror att detta på sikt kan ge oss goda möjligheter att öka intäkterna.

Mer information om den nya plattformen kommer att presenteras löpande under våren.

Publicerad av Ludvig Gustavsson

Dela

Upptäck fler nyheter

Nationella samarbetspartners
Pantamera
EY
OBOS