Svensk Innebandy och Folkspel presenterar Sverigelotten VM-special
Tillsammans med Folkspel har Svensk Innebandy tagit fram en specialgjord Sverigelott som kommer marknadsföras i VM:s grafiska profil och därmed förknippas med benämningen VM-lotten.– När vi började diskutera ett partnerskap mellan Svensk Innebandy och Folkspel var det viktigt att det här skulle leda till någonting som skulle gynna föreningarna, säger Stefan Jonasson, marknads- och arrangemangschef på Svensk Innebandy och fortsätter.
– Det vi nu har landat i och presenterat känns helt i rätt riktning. Nu blickar vi framåt mot en spännande vår som förhoppningsvis kommer ge mycket tillbaka till föreningarna.
Allt överskott från försäljningen av VM-lotten går oavkortat tillbaka till de säljande föreningarna, något som glädjer Magnus Nilsson, VM-general för mästerskapet i Malmö.
– Ett mästerskap handlar ju inte enbart om matcherna och vem som till sist vinner VM-guldet, utan det ska också bidra till effekter för sportens utveckling på både kort och längre sikt. Därför känns det extra bra att mästerskapet nu kan bidra med ett verktyg som kan generera intäkter till föreningarna inom Svensk Innebandy, säger Magnus Nilsson.
VM-lotten släpps den 1 april och säljs därefter över mästerskapet i december.
– För oss på Folkspel blir det här ett unikt pilotprojekt då vi aldrig tidigare arbetet med en lott direkt kopplad och egendesignad till ett mästerskap. I framtiden kan det förhoppningsvis bli aktuellt att göra så här mot andra idrotter och evenemang. Påpekas ska att det inte hade varit möjligt att genomföra utan det stora engagemang som funnits från innebandyn, säger Annika Johanson, ansvarig skraplotter, Folkspel.