Här är lagen som fick komma hålla-handen-nära

Publicerad
SM Finalen Innebandy ICA Matchknattar 07
Vill du komma SM-finalisterna hålla-handen-nära? Så löd tävlingsfrågan som massor av lag runt om i hela innebandysverige nappade på. Fem lag valdes ut att eskortera finallagen ut på planen inför rekordpubliken under SM-finalerna i helgen.
Bakom kulisserna var det både pirrigt och nervöst, men också spontan nationalsång och härlig stämning.

Vill du se klippet från SM-finalen och lagen som kom hålla-handen-nära? Gå till botten av artikeln.

Tillsammans med ICA, partner till SM-finalerna i Friends Arena, skapades i år en tävling där innebandylag i ett visst åldersspann kunde tävla om att få bli matchknattar på finaldagen. 57 föreningar skickade in sina tävlingsbidrag och fem valdes ut att komma ”hålla handen-nära”. Ett riktigt spännande uppdrag, skulle det visa sig.
– Vi fick reda på det här för ett par veckor sedan och tjejerna har varit supertaggade, berättar Malin Waltrén från Åkersberg IBK som följt med det vinnande F12-laget till Friends Arena.
Och det var både nervositet och glädjerus i luften i spelargången inför match.
– Jag har sällan sett dem så tysta och fokuserade, sa Lillåns ledare på plats.

Med i spelargången inför herrmatchen var också IBK Vänersborg med sitt P14-lag. De hade åkt buss till Stockholm tillsammans med ledare och föräldrar. Andreas Lawson är tränare för laget och riktigt glad för att kunna ge killarna den här upplevelsen.
– Vi har ett fint samarbete med vår lokala ICA-handlare så att vinna den här möjligheten tillsammans är superroligt. Han kom igår när vi skulle resa i väg och skickade med oss matsäck och lyckönskningar. Det är riktigt värdefullt att ha sådana sponsorer lokalt.

Utöver Lillån, Åkersberga IBK och IBK Vänersborg fanns också vinnarlagen IBK Lockerud och Endre IF på plats. Samtliga föreningar har ett partnerskap med sin lokala ICA-handlare på hemmaplan.
– Väldigt, väldigt många av landets nära 1 500 ICA-handlare har ett lokalt engagemang och stöttar olika idrottsföreningar, varav den lokala innebandyföreningen ofta är en.
Det säger Peter Hägg, som är chef för varumärkesengagemang och samarbeten på ICA Sverige.
– Att vara nära den lokala idrotten är själva kärnan i vårt engagemang. Därför är det extra roligt att kunna skapa den här upplevelsen för några av de lag vi sponsrar lokalt, så att de får komma riktigt nära SM-finalisterna.

Med rökmaskiner, pyroteknik och ljud- och ljusshow marscherade så samtliga knattar ut, hårt hållande handen på varsin SM-finalist. Efter nationalsången kom de alla springande in i spelargången igen, många rejält tagna av stundens allvar.
– Det var riktigt pirrigt, men kul!! enas IBK Vänersborgs P14 i en gemensam recension.
– Nu sover de nog gott på väg hem, skrattade tränare Peter Lawson.

ICA – Nära hela Idrottssverige

ICA är 1 479 fristående handlare med ett djupt engagemang för orten vi verkar på. Vi sponsrar idrottsledarutbildningar för ungdomar, bollskolor för de allra minsta, ser till att det finns gratis mellanmål på cuper och mycket mer. Vi gör det eftersom vi ser storheten i allt positivt idrotten skapar i våra lokalsamhällen.

 

Se lagen som fick komma hålla-handen-nära

Dela

Upptäck fler nyheter

Nationella samarbetspartners
Pantamera
EY
OBOS