Ny kampanj ska befästa innebandy som folksporten i Sverige

Publicerad
Folksporten Qayre 04
Svensk Innebandys vision är att bli folksporten. Sedan 1981 har vi därför arbetat hårt med att låta sporten växa och inkludera fler. Nu lanseras en varumärkesbyggande kampanj som fokuserar på den glädje och gemenskap som innebandyn rymmer – Välkommen till folksporten. 

Svensk Innebandys vision är att bli folksporten. Med folksport menas en sport som tilltalar många och som är öppen för alla. Som är enkel och rolig så att många vill utöva den. Och som dessutom är underhållande att se på.   

Därför lanserar Svensk Innebandy nu kommunikationskampanjen ”Välkommen till folksporten”.  

– Svensk Innebandy växer och vi är den lagsport som återhämtat oss starkast efter pandemin. Extra glädjande är att vi den här säsongen har nytt rekord i antal kvinnliga licenser. Nu fortsätter vår resa mot att bli folksporten, säger Joakim Lindström, t.f. generalsekreterare på Svensk Innebandy.  

I dokumentär stil visas unika historier från aktiva som berättar varför just de valt att bli en del av innebandyn.  

– För mig betyder innebandyn gemenskap, glädje och allas lika rätt att få delta i en fritidsaktivitet. Oavsett vilka fysiska eller psykiska förutsättningar vi har. Vi har en härlig gemenskap, och är väldigt inkluderande, man får komma som man är. Vi sätter inga krav på att du ska vara efter en viss mall utan kom som du är. Det kommer bli grymt kul, säger Pontus Ydström som är aktiv i FBC Kalmarsund i en av kampanjfilmerna. 

Totalt är det sju olika historier som tittarna får ta del av i kampanjen.  

– Innebandy är en fantastisk sport. Fartfylld och underhållande. Men framför allt så ger den ett sammanhang och gemenskap för väldigt många, och det är just det som står i fokus i vår nya kampanj, säger Tero Marjamäki, kommunikationschef på Svensk Innebandy.  

Kampanjen, som är tänkt att kunna användas under en längre tid, kommer att bland annat synas digitalt på tidningssajter och sociala medier med start i september. Välkommen till folksporten är ett steg i en långsiktig satsning på att stärka varumärket Svensk Innebandy med syftet att rekrytera och behålla.   

Bakom kampanjfilmerna står Svensk Innebandys partner Passion Lab.   

– Vi ville på riktigt visa att innebandy är den svenska folksporten. Sporten uppfanns i Sverige, och är de facto vår största utövaridrott. Vi ser fram emot att fortsätta bidra till att realisera innebandyns enorma potential i dess kraft att engagera människor i olika åldrar och nivåer och visa att innebandy är en gemenskap där alla är välkomna, säger Daniel Hegborn, strategiskt ansvarig på Passion Lab.  

Se de olika kampanjenheterna här: 
Hero-film: Välkommen till Folksporten – Hero Vad 30 sekunder Veteraner: Välkommen till Folksporten – Veteraner
Domare: Välkommen till Folksporten – Domare 
Flicklag: Välkommen till Folksporten – Flicklag 
Integration: Välkommen till Folksporten – Integration 
Målvakt: Välkommen till Folksporten – Målvakt 
Parainnebandy: Välkommen till Folksporten – Parainnebandy 
Pojklag: Välkommen till Folksporten – Pojklag 

Kontakt:  
Tero Marjamäki, kommunikationsansvarig på Svenska Innebandyförbundet,0736537136, tero.marjamaki@innebandy.se  

Daniel Hegborn, strategiskt ansvarig på Passion Lab, 0709 93 25 23, daniel@passionlab.se 

Publicerad av Ludvig Gustavsson

Dela

Upptäck fler nyheter

Nationella samarbetspartners
Pantamera
EY
OBOS