Svensk Innebandy och Folkspel presenterar Sverigelotten VM-special
Svensk Innebandy ingår ett nytt partnerskap med Folkspel. Tillsammans med VM-organisationen för VM 2024 har Svensk Innebandy och Folkspel tagit fram en specialgjord Sverigelott, där hela överskottet går tillbaka till föreningarna i Svensk Innebandy.
Arbetet mot VM 2024 pågår för fullt och nu kan Svensk Innebandy som ett led i detta presentera Folkspel som en ny partner.
Tillsammans med Folkspel har Svensk Innebandy tagit fram en specialgjord Sverigelott som kommer marknadsföras i VM:s grafiska profil och därmed förknippas med benämningen VM-lotten.
– När vi började diskutera ett partnerskap mellan Svensk Innebandy och Folkspel var det viktigt att det här skulle leda till någonting som skulle gynna föreningarna, säger Stefan Jonasson, marknads- och arrangemangschef på Svensk Innebandy och fortsätter.
– Det vi nu har landat i och presenterat känns helt i rätt riktning. Nu blickar vi framåt mot en spännande vår som förhoppningsvis kommer ge mycket tillbaka till föreningarna.
– För oss på Folkspel blir det här ett unikt pilotprojekt då vi aldrig tidigare arbetat med en lott direkt kopplad och egendesignad till ett mästerskap. I framtiden kan det förhoppningsvis bli aktuellt att göra så här mot andra idrotter och evenemang. Påpekas ska att det inte hade varit möjligt att genomföra utan det stora engagemang som funnits från innebandyn, säger Carina Olofsson, ansvarig Folkspel för samarbeten med förbund och organisationer.
Magnus Nilsson, VM-general för VM 2024, ser positivt på den nya lanseringen.
– Ett mästerskap handlar ju inte enbart om matcherna och vem som till sist vinner VM-guldet, utan det ska också bidra till effekter för sportens utveckling på både kort och längre sikt. Därför känns det extra bra att mästerskapet nu kan bidra med ett verktyg som kan generera intäkter till föreningarna inom Svensk Innebandy, säger Magnus Nilsson.
Sverigelotten släpps den första april 2024 och kommer vara tillgänglig för alla föreningar inom Svensk Innebandys regi att bedriva försäljning på. Hela överskottet från lotten går därefter tillbaka till föreningen i fråga.
Ett viktigt beslut, berättar Jonasson.
– Det här går helt i hand med vår vision om att ge tillbaka till föreningarna ute i landet. Vi vet att det är en tid av ekonomisk oro i landet där även våra föreningar har haft det väldigt tufft, säger Stefan Jonasson.
– För oss var det en självklarhet och något vi bestämde direkt att hela överskottet skulle gå tillbaka till föreningarna.
Carina Olofsson, Folkspel:
– Innebandyn är en av våra största och mest populära sporter. Samtidigt vet vi att föreningslivet överlag har det tufft. Vårt överskott till landets innebandyföreningar under senaste verksamhetsåret uppgår till nästan 20 miljoner (19 732 898 kronor). Det är pengar som gör skillnad, men inte räcker till allt. Med överskottet från VM-lotten hoppas vi kunna bidra med ytterligare en inkomstkälla.
Lotten kostar 50 kronor med möjlighet att vinna 50 miljoner. Överskottet per såld lott är 20 kronor.
Om Folkspel:
Folkspel är en ideell organisation som har 74 riksorganisationer som medlemmar i Sverige. Folkspel erbjuder svenskt föreningsliv möjligheten att sälja lotteriprodukter och på så sätt dra in pengar till sin verksamhet. Sedan starten 1991 har Folkspel genererat över 17,5 miljarder kronor till svenskt föreningsliv, bland annat genom att föreningarna sålt Bingolotto och Sverigelotten. Folkspel har 140 anställda och huvudkontoret ligger i Göteborg. Läs mer på www.Folkspel.se
Publicerad av Ludvig Gustavsson