Stort intresse för SM-finalen

Publicerad
PW022980 (1)

SM-finalen i Avicii Arena lockade storpublik både på läktaren och i tv-sofforna. Intresset var högt och totalt hade finalerna närmare 700 000 i räckvidd hos SVT och Expressen.
”Otroligt kul att intresset för innebandyn är så stort”, säger Mikael Ahlerup, generalsekreterare Svensk Innebandy.  

Den 22 april avgjordes SM-finalen i innebandy. På damsidan vann Thorengruppen IBK över Pixbo Wallenstam IBK med 4-3 och bärgade därmed lagets tredje SM-guld på lika många år. På herrsidan bröt Storvreta IBK IBF Faluns segersvit och fick lyfta SM-bucklan med segersiffrorna 5-4.  

Publiken inne i arenan bar fram lagen och publiksiffran på dammatchen landade på 10 489 samtidigt som herrmatchen noterade 12 922 besökare.  

– Det var ett fantastiskt tryck inne i Avicii Arena och SM finalen är en viktig dag för oss så det är glädjande att se att det var många som tog del av denna innebandyhöjdpunkt på flera olika sätt, säger Mikael Ahlerup, generalsekreterare för Svenska Innebandyförbundet.  

SVT:s sändning av SM-finalen lockade i sedvanlig ordning många. Damfinalen hade 191 000 i räckvidd och 25 000 strömstarter på SVT Play medan herrfinalen hade en räckvidd om 229 000 och 32 000 strömstarter.  SM-finalerna sågs alltså av totalt cirka 400 000 personer på SVT1 och SVT Play. 

– Det var sommarväder i stora delar av landet på finaldagen, så att vi trots det når ungefär 400 000 tittare totalt säger att SM-finalerna i innebandy är ett starkt koncept som passar in bra hos oss på SVT, säger Max Bursell, Sportchef SVT Sport.

SM-finalerna sändes även i Expressen och matcherna visades på flera olika sajter och plattformar på både Expressen, Bonnier News Local och NTM.  

Totalt var det över 32 000 unika tittare som såg över 5 minuter. Den totala räckvidden för sändningen under finaldagen var 244 000. 

– Jättekul att så många innebandyälskare väljer att titta på finalerna på Expressen, Bonnier News Local och NTM. Extra roligt att vår satsning på egen studio, kommentatorer och experter, parallellt med SVT:s finalsändning, bär frukt. Det är ett kvitto på att vår journalistik och bevakning av SSL under de senaste säsongerna verkligen uppskattas av tittarna, säger Oskar Karlsson, livesportansvarig på Expressen. 

Utöver publiken i arenan och i tv-sofforna var det även över 11 000 som följde dammatchen i Svensk Innebandys app och över 15 000 som följde herrmatchen. Även Svensk Innebandys och SSL:s sociala medier noterade höga följarsiffror och engagemang. 

– Det är roligt att se att innebandyn engagerar många och viktigt att vi når ut till ännu fler än tidigare i vårt arbete att utveckla innebandy i Sverige. Nu fortsätter vi vårt långsiktiga arbete att bygga intresset för vår sport och även inför VM 2023 i Singapore samt inte minst VM 2024 som avgörs på hemmaplan i Malmö i december, säger Mikael Ahlerup.

Publicerad av Tero Marjamäki

Dela

Upptäck fler nyheter

Nationella samarbetspartners
Pantamera
EY
OBOS