Från Värmland till världen – nu storsatsar innebandyn på att bli mer jämställd

Publicerad
2X4A8614

2019 startades innebandyns jämställdhetsutbildning Fifty/Fifty. Över 200 föreningar har sedan dess gått utbildningen. I ett samarbete med Internationella Innebandyförbundet tas utbildningen nu ut globalt.

Skånes Innebandyförbunds styrelse och personal har genomgått utbildningen och rekommenderar den starkt till alla skånska innebandyföreningar. 

Fifty/Fifty är en digital utbildning som togs fram av Värmlands Innebandyförbund och RF SISU Värmland för att inspirera och sprida kunskap om jämställdhet inom idrotten. I sex digitala lektioner mixas inspiration fakta, diskussion och reflektion. Målet är att öka kunskapen och få till en mer jämställd innebandy.

– Svensk Innebandy har som mål att senast 2030 vara en helt jämställd sport på alla positioner. Då behöver vi alla sätta fokus på jämställdhetsfrågan. Fifty/Fifty har visat sig vara ett väldigt bra verktyg och diskussionsunderlag. Utbildningen gör att individen och föreningen kan göra förändringar i form av handfasta omställningar som har stor betydelse, säger Camilla Olsson på Värmlands Innebandyförbund.

Initiativet startade lokalt i Värmland och har sedan växlat upp nationellt. Nu tas initiativet ut globalt i ett samarbete med det Internationella Innebandyförbundet (IFF).

–  Vi är så glada över att kunna lansera Fifty/Fifty internationellt. Jämställdhet inom innebandyn är tyvärr inte en utmaning enbart i Sverige utan någonting vi behöver hjälpas åt att prioritera och arbeta med. Det känns därför jättebra att kunna erbjuda ett lättillgängligt och gratis verktyg till alla innebandyföreningar i världen, för att göra startsträckan till frågan så kort som möjligt, säger Inez Rehn, inkluderingsansvarig på Svenska Innebandyförbundet.

Kampanj för att uppmärksamma jämställdhetsfrågan
För att sätta strålkastarljuset på frågan har Svensk Innebandy även tagit fram filmer där barn belyser jargonger som finns kvar inom innebandyns värld. Stjärnspelaren Moa Gustafsson agerar språkrör i filmen.

– Vi gjorde en undersökning med spelare och ledare inom svensk innebandy som visade på att vi har kommit en bit på vägen, men vi har mycket arbete kvar att göra. Genom kampanjen vill vi belysa jämställdshetsfrågan på ett nytt sätt och göra så att fler får upp ögonen och sedan går från ord till handling. Vi är också oerhört tacksamma att en sådan förebild som landslagsspelaren Moa Gustafsson är med och sätter strålkastarljuset på ämnet, säger Tero Marjamäki, kommunikationschef på Svenska Innebandyförbundet.

Klicka här för att ta dig in till Fifty/Fifty-utbildningen.

Kampanjen är framtagen internt på Svenska Innebandyförbundet.
Produktionsbolag för filmerna är Lykta Produktion

Publicerad av Tero Marjamäki

Dela

Upptäck fler nyheter

Nationella samarbetspartners
Pantamera
EY
OBOS