Vad jag som tränare på röd nivå ska tänka på

På den röda nivån samspelar spelarna på ett tydligare sätt och kan kopplas samman med spelfasmodellen på bilden nedan för att skapa ett lärande kring vad som kan ske på planen.

Att förstå och skapa skillnad mellan exempelvis ett uppspel och en etablerad fas i anfallsspelet möjliggör insikten att det kan vara olika sätt som gäller beroende på hur man agerar som individ men också som lag. Att skapa ett gemensamt språk blir viktigt.  

Spelfasmodellen För Vit Bakgrund Minskad

Anfallsspel

På röd nivå är anfallsspelet uppdelat i spelfasmodellen som Speluppbyggnad och Offensiv omställning samt Komma till avslut och göra mål. Speluppbyggnad delas i sin tur upp i Uppspel, att spela förbi första försvarslinjen, och Etablerat anfallsspel när man är förbi den första försvarslinjen. I bollförande lags speluppbyggnad försöker det anfallande laget att spela upp bollen i planen, antingen direkt till avslut eller till ett etablerat anfallsspel. Anfallande lags spel har målsättningen att komma till avslut och göra mål.  

Offensiva omställningar sker direkt efter en bollvinst av motståndarna innan de har hunnit komma i ordning i sina positioner. Målet är att anfalla motståndarnas mål och komma till avslut innan de hinner stänga farliga ytor som kan uppstå och få struktur i sitt försvarsspel.  

Syftet med hela anfallsspelet är att komma till avslut och göra mål. Det är slutmålet och alla andra begrepp kring spelfasmodellen bygger på att det denna målsättning. Att komma till avslut innebär skapande av målchanser. Här kan man ställa sig frågan om kvantitet, dvs. antalet avslut, eller kvalitet, exempelvis varifrån avslutet kommer – och då vilket som är viktigast.  

Försvarsspel

På röd nivå är försvarsspelet uppdelat i spelfaserna Förhindra speluppbyggnad, Defensiv omställning samt Förhindra avslut/skydda mål. 

Förhindra speluppbyggnad delas i sin tur in i försvarsspel på motståndarnas planhalva, vilket är att förhindra uppspel eller etablerat försvar. Att förhindra speluppbyggnad kan göras genom att spela försvarsspel i olika höjder för att antingen stoppa bollens väg framåt eller försöka få motståndarna att göra misstag som leder till bollvinst. Att stänga ytor, skära passningsvägar eller dylikt är viktiga ingredienser för att lyckas med sitt försvarsspel. 

Defensiva omställningar sker när bollen förloras efter avslutat anfallsspel. Det primära målet bör vara att ta tillbaka bollen så fort laget kan. Det kan göras genom olika former av presspel, skära passningsvägar eller stänga ytor.  

En viktig del för såväl den individuella spelaren som laget som helhet är att förhindra motståndarnas avslut och skydda det egna målet. Detta görs bäst genom att skapa så lite tid som möjligt för motståndaren att finna avslutsvägar. Presspel med exempelvis blad mot blad eller att täcka skott är viktiga ingredienser för att motståndaren inte ska kunna uppnå sitt mål. Två taktiska faser i spelet kallas återerövring respektive reträtt, där återerövring kan beskrivas som en offensiv strategi i omställningen medan reträtten är defensivt inriktad. Återerövring är när laget vill vinna tillbaka bollen för att så snabbt som möjligt försöka göra mål. Reträtt innebär att inta säkrare försvarspositioner och skydda de farliga ytorna i egen zon. 

Spelformer

Match på den röda nivå spelas 5 mot 5 med målvakt och planmåttet är 40 x 20 meter enligt regelhandboken. 

Kom ihåg – några viktiga tips

Ett nyckelord inom innebandy är ”aktiva spelare” och precis som i övriga nivåer ska spelet genomsyra träningsupplägg. Genom att beakta träningsekonomi på träning, dvs. att spelarna har hög aktivitetstid och lärtid, så höjs intensiteten på spelet och spelarna står sällan still. 

Aktivitetstid – hur mycket aktivitet erbjuder övningen för individen? 
Lärtid – Hur mycket lärande erbjuder övningen för individen? 

  • Skapa förutsättningar och uppmuntra till att hålla på med flera idrotter – det gynnar både det livslånga idrottandet och individens utveckling. 

  • Utgå i verksamheten från att innebandyaktioner bygger på en samverkan mellan informationsprocessen och delfärdigheterna. En spelare löser inte en aktion enbart med teknik eller fysik. Alla delfärdigheterna samverkar. Och att ingen aktion är den andra lik. 

  • Planera träningar med utgångspunkten ”aktiva spelare”. En spelare ska vara aktiv på träning, undvik väntan och köer i övningarna. 

  • Leken är ett bra verktyg som samarbetsövningar. Koppla gärna ihop olika lekar med färdigheter. 

  • Spelet bör vara i fokus vid träningsupplägg. Använd gärna övningsbanken på utbildningsportalen. 

Nationella samarbetspartners
Pantamera
EY
OBOS