Vad jag som tränare på grön nivå ska tänka på
Uppmärksamma det barnen gör
Hur? Var så konkret som möjligt. Det kan också vara hjälpsamt att du visar genom att göra samma sak som spelaren gjorde. Använd positiv förstärkning av beteenden som du vill se mer av. Exempelvis: ”Såg du vad fri du blev när du sprang hit, bra gjort", "Vad duktiga ni är på att komma till mig när jag ropar, då slipper vi sitta stilla så länge", ”Bra att ni försöker passa till alla”.
Främja psykologisk trygghet – Att bli sedd av ledare och lagkompisar
Hur? Använd övningar där barnens namn upprepas så att detta lärs in av såväl ledare som gruppen. Försöka tilltala barnen med deras namn vid minst något tillfälle under träningen och vid feedback. Använd namnupprop, namnlekar och lättare samarbetsövningar för att skapa gruppgemenskap. Använd gärna ”Bra gjort Alice”, ”Fin passning Naima” hellre än enbart ”Bra tjejer”.
Skapa grund för långsiktigt idrottande, självbestämmande motivation och välmående
Hur? Variera aktiviteter för att passa olika barns behov och önskemål. Låt barnen önska aktiviteter, övningar eller lekar regelbundet. Barn på grön nivå kan skilja sig mycket åt i utveckling så det är viktigt att skapa utrymme och förutsättningar för alla att få lyckas genom att variera övningar så olika förmågor tränas och olika barns styrkor lyfts fram.
Kom ihåg – rutiner
Barn i den här åldern har ofta rutiner som stöttas av föräldrar eller äldre syskon. Viktigt därför att träningstider fungerar med föräldrars möjlighet att skjutsa, hinna ge barnen mat i samband med träning samt att inte träningstiden medför alltför sena kvällar som kan störa sömnrutiner för barnet.
Hur? Involvera föräldrar och för en dialog. Fundera igenom när träningstider läggs för vilka åldrar. Kanske finns behov att påminna föräldrar om att skicka med mellanmål i anslutning till träning för att möjliggöra koncentration och ork för barnen.