Ledarskap och lärande – på grön nivå

På grön nivå ska träningen vara rolig och varierande med fokus på lek, fysisk aktivitet och rörelseglädje. Det gäller att utforma träningen enkelt och låta barnen använda sin fantasi och eftersträva att de får uppleva rörelseglädje. 

Tänk på att anpassa ditt ledarskap till gruppens kunnande och mognad. I denna åldersgrupp kan barnens idrottsbakgrund, kunnande och intresse variera mycket. Alla är säkert inte är där ”för att bli innebandyspelare” utan kanske för att bästa kompisen är med.

Som ledare är det viktigt att man är tydlig och enkel. Kom ihåg att det är lättare att förstå när du visar och barnen får härma (imitation) än om du pratar. Fokus ligger på att bidra till barnens lärande.

Ge positiv feedback, inte bara när barnen gör ”rätt” utan också när de försöker följa dina instruktioner. Du bidrar till barnens självförtroende och deras självkänsla genom att lyfta det som är positivt.

I denna ålder känner sig barnen tryggare om det finns vissa fasta rutiner. Därför är det bra att utforma träningarna på liknande sätt från gång till gång så att barnen känner igen sig.

Ledarskap och lärande – på blå nivå

Tänk på att anpassa ditt ledarskap till gruppens kunnande och mognad. Även i denna åldersgrupp kan barnens idrottsbakgrund, kunnande och intresse variera mycket. Några har kanske hållit på med flera andra idrotter, medan andra precis börjat med innebandy som sin första idrott. Några är kanske med för att bästa kompisen är med medan andra har hittat nya kompisar i innebandygruppen.

Var konkret när du instruerar. Det är lättare att förstå när du visar och spelarna får härma.

Ge positiv feedback, inte bara när barnen gör ”rätt” utan också när de försöker följa dina instruktioner. Var lösningsinriktad när du vill ”rätta till fel”, ge goda råd i stället för att kritisera. Du kan också uppmuntra att spelarna ger varandra positiv feedback.

Bedriv träning med fokus på lärande och individuell utveckling – matcher och resultatmål är mindre viktiga. En varierad träning med lekar, teknik, spelövningar etc. ökar förutsättningarna för att flera av spelarna upplever att de lyckas.

Även i denna ålder kan det vara bra med fasta rutiner så att barnen känner igen sig.

Ledarskap och lärande – på röd nivå

Tänk på att anpassa ditt ledarskap till gruppens kunnande och mognad. Här vill spelarna ofta ha mer personlig feedback, exempelvis gällande styrkor och utvecklingsområden och vilken roll de har i laget.

Involvera spelarna genom att låta dem ta större ansvar. Gör övningar där du sätter ramarna men där spelarna får komma fram till olika lösningar – till exempel skapa målchanser, göra sig spelbar etc. Fokusera på spelarnas förståelse av det ni tränar. På så sätt förstärks deras lärande så att det pågår också mellan träningarna, t.ex. när de ser andra spela, tar del av matcher i olika media med mera.

Med ökad ålder och högre nivå ställs högre krav på den samlade kompetensen i ledar-/tränarteamet. Det handlar naturligtvis om innebandykunnande, men också om träning/träningsplanering, idrottsskador, kost etcetera.

Ledarskap och lärande – på svart nivå

Prioritera träning som utvecklar spelarnas ansvarstagande och kreativitet så att de får lösa uppgifter där du vägleder, ger goda råd etc. Främja träning som är matchlik eller fokuserar på viktiga delar i spelet. Här är också träning av spelarnas individuella färdigheter av betydelse. Diskutera med spelarna om vad de helst vill utveckla utifrån styrkor, utvecklingsområden, egna målsättningar – både för deras egen skull och för lagets bästa. Om spelarna känner att de kan påverka den egna utvecklingen, att de har möjlighet till självbestämmande, ökar deras motivation, känsla av tillhörighet och kompetens.

Betona varje spelares ansvar för lagets/gruppens prestationer. De ”ska” ge varandra feedback. De har alla ett ansvar för gruppens prestationer, att alltid göra sitt bästa, både på träning och match. Det är viktigt att spelarna förstår att de tillsammans skapar den goda utvecklingsmiljön genom att vara fokuserade under träningen.

Här höjs kompetenskraven ytterligare på ledar-/tränarteamet. Det handlar träning, coaching under matcher, träning/träningsplanering, idrottsskador, kost, idrottspsykologi etcetera.

Ledarskap och lärande – på guldnivå

Här är spelarna på en hög nivå ålders- och spelmässigt. Målet med verksamheten är enkelt uttryck ”att vinna matcher”. Din roll som tränare blir att bidra till optimal utveckling av nivån hos spelarna och laget utifrån föreningens mål. Fokus är på varje individs lärande.

Prioritera individanpassad träning som utgår från individens kunnande, roll i laget och lagets bästa. Här är verkligen klyschan ”att tävla på träningen” tillämpbar.

I ditt ledarskap bör du involvera spelarna för att utveckla deras kunnande och självständighet. De ska kunna lösa olika situationer under match, i ”skarpt läge”. Samtala med spelarna om vad de helst vill utveckla utifrån styrkor, svagheter, sina egna målsättningar – både för egen skull och för lagets bästa. Om spelarna känner att de kan påverka den egna utvecklingen, att de har möjlighet till självbestämmande ökar deras motivation, känsla av tillhörighet och kompetens.

Här krävs spetskompetens i ledar-/tränarteamet. Det handlar om träning, coaching under matcher, träning/träningsplanering, idrottsskador, kost, idrottspsykologi etcetera.

Ledarskap och lärande – på lila nivå

I denna grupp kan nivå och ambitioner variera mycket. Här finns de som vill ha motion och social samvaro, medan andra vill spela matcher men inte satsa fullt ut på innebandyn.

Här bör du som tränare vara lyhörd och låta spelarna påverka såväl träning som planering och genomförande av matcher. Det kan vara att vissa aktiva enbart vill spela på träningarna, medan andra vill ha mer ”traditionell” träning kombinerat med spel i olika seriesammanhang. Här är involvering, delaktighet och tillit exempel på nyckelord.

Här måste du som tränare/ledare vara flexibel och anpassa ditt sätt att vara till gruppens önskemål och ambitioner.

Nationella samarbetspartners
Pantamera
EY
OBOS