Vad jag som tränare på röd nivå ska tänka på

Använd positiv förstärkning och feedback

Hur? Fokusera på konkreta beteenden och exempel. Uppmuntra beteenden som du som tränare vill se mer av. På röd nivå börjar spelarna själva kunna efterfråga specifik feedback på områden de vill utveckla.

Att ge konstruktiv feedback är svårt men också relevant för spelarens utveckling, viktigt att den konstruktiva feedbacken fokuserar på beteenden i specifika situationer. Som ledare är det fortsatt viktigt att övervägande förstärka sådant som spelaren redan är bra på i relation till förbättringsområden.

Främja psykologisk trygghet – skapa utrymme att prata och utvecklas

Hur? Uppmuntra att spelarna pratar med varandra och löser problem i spelsituationer ihop. Uppmuntra förslag och åsikter från spelarna, viktigt att lyssna och inte döma eller värdera spelares förslag utan att först utforska möjligheter. Alla idéer är inte bra men många är värda att utforska och att nyfiket utforska tillsammans är något som stärker individen och laget över tid.

Fånga upp spelares upplevelser av matcher och träningar genom att samlas en stund efteråt och ”gå en runda” kring hur det känns. Att åka på cuper, prova på andra aktiviteter än innebandy med laget och att använda sociala plattformar är möjligheter till att ytterligare bygga sammanhållning och teamkänsla

Skapa grund för långsiktigt idrottande, självbestämmande motivation och välmående

Hur? Uppmuntra spelarna till att fortsätta med alternativa idrotter vid sidan av innebandyn. Då kraven i många idrotter ofta ökar i tonåren är det viktigt att försöka att få en överblick kring hur den sammantagna träningsmängden ser ut för spelarna. På röd nivå ökar kraven ofta både vad gäller träningsmängd och skolprestationer vilket kan leda till förhöjda stressnivåer hos de aktiva.

Alternativa, lagstärkande aktiviteter kan vara gynnsamt som alternativ vid perioder av hög belastning och bidra till återhämtning och social samvaro. För att skapa förutsättningar för välmående och goda prestationer rekommenderas att börja prata om rutiner för mat, sömn och återhämtning i relation till träning och prestation.

Att få ta del av information om vad som kan påverka vår prestation och vårt välmående är en viktig del för att skapa inre motivation till att vilja fortsätta med önskvärda beteenden. För att ytterligare stimulera självbestämmande motivation, introducera gärna individuella målsättningar för innebandyutövandet där spelarna får fundera på vad som är viktigt för dem i sin utveckling. 

Kom ihåg – belastningen kräver balans

På röd nivå ökar intensiteten vilket också kan medföra belastningar såväl psykiskt som fysiskt. Skadeförekomsten är högre och att bli skadad kan leda till försämrat psykiskt mående och resultera i utanförskap då man inte kan delta i samma utsträckning som andra.

Hur? Uppmuntra skadade spelare att komma på träning och titta på även om de inte kan deltaga, men var lyhörd för olika spelares behov då vissa mår sämre av att titta på och kan behöva vara frånvarande ett tag.

Om behov av rehabträning finns, involvera skadade spelare på träning genom att möjliggöra utrymme vid sidan av eller på planen för lämplig träning, detta för att möjliggöra social samvaro med lagkamrater.

Om annan typ av rehabträning krävs (gym, bassäng eller annat) rekommenderas du prata med spelaren lite extra om förväntningar, både spelarens egna och även vilka du som ledare har på spelaren i den uppkomna situationen.

Detta då upplevda förväntningar att hinna med att titta på lagkamraternas träning utöver egen träning kan leda till ökad stress eller att rehabträning bortprioriteras. Viktigt att balans eftersträvas.

Nationella samarbetspartners
Pantamera
EY
OBOS