Matchspel för barn på blå nivå 9-12 år spelas sedan säsongen 2022/2023 endast med 4 utespelare per lag + målvakt.
Alla matcher spelas utan resultat eller tabell. Lagen spelar en match i taget, 3x15 minuter ca 15 gånger per säsong.
Spelplan:
Sargens storlek ska vara 30x15 meter. Med en vanlig sarglängd på 2,5 meter blir det 12 bitar på längden och 6 på bredden. Basketplanens linjer (Röda linjer) fungerar också om ni har sådan i er hall. Tänk på att basketsplanens linjer är 28x15 meter så sargen bör bli en meter längre på vardera långsida kontra basketplanens röda linje.
Målburarna ställs en bit ut från sargen så att man kan spela bakom mål. Vi rekommenderar att man ställer målburen på handbollens 9m linje (den streckade gula). Om inte handbollslinjer finns i hallen så ska målburen stå 3m från kortsargen.
Målområde
Vi utgår från baskets straffområde för linjer som markerar målområdets bredd. Som topplinje för målområdet använder vi volleybollplanens kortlinje (Vita linjer). Om linjer inte finns får domarna uppskatta ett tänkt målområde 4x5m.
Målvaktsområde
Inget målvaktsområde tejpas utan domarna får uppskatta ett tänkt målvaktsområde 1x2,5m.
Tekningspunkter
Inga tekningspunkter tejpas utan domarna får uppskatta tekningspunkterna.
Antal spelare:
Fyra utespelare och en målvakt på planen per lag.
Målburar:
120x90 cm. Dock kan större eller mindre mål användas beroende på vad som finns i hallen samt vad som passar de spelande lagens målvakter.
Upplägg:
Två lag träffas och spelar en match 3x15 minuter.
Arrangör:
Hemmalaget är arrangör och betalar domarnas arvode samt ordnar sekretariat och matchvärd.
Matchprotokoll:
På blå nivå skrivs inga protokoll ut men laguppställning och ledare ska läggas in i IBIS på alla matcher. Detta gör ni innan ni spelar matcherna. Om någon spelare inte kom till spel går det bra att ändra i efterhand.
Tutbyten:
Nej, på blå nivå är det rullande tid hela matchen.
Byta mellan att spela ute och stå i mål:
Utespelare och målvakter kan byta med varandra så en målvakt kan stå i mål en period och sedan spela ute medan en annan spelare startar att spela ute en period för att sedan hoppa in i mål.
Byte ska noteras på matchprotokollet.
Spelet stoppas inte så ska samma målvaktskläder användas kan ni bara byta i periodpauser.
Datum:
De första matcherna spelas i senare delen av oktober och håller på till slutet av mars.
Resultat, Time-Out, ta ut målvakten:
Nej, vi räknar inga mål och det är inte tillåtet att ta time-out eller ta ut målvakten.
Rek ålder:
Vi har en rek ålder i varje klass. Vi vet att det i många föreningar är väldigt blandade åldrar i era trupper och det är därför ok att ta med spelare som är ett år äldre än rek ålder i klassen.
Använd sunt förnuft.
Om ni vill ha med en spelare som är två år äldre än rek ålder krävs det en bra anledning samt åldersdispens från tävlingskommittén. Maila uppland@innebandy.se
Yngre spelare är aldrig några problem men använd gott omdöme.
Västar/tröjor:
Vi ställer inte några krav på riktiga matchtröjor med nummer men samtliga spelare i laget måste spela med samma färg på tröjorna/västarna.
T-shirts är ok.
Ta med två färger så att ni kan byta om motståndarna råkar ha samma som er.
Flexibilitet:
Om båda deltagande lagen i en match är överens om att ändra förutsättningarna är detta ok. Är ett lag väldigt överlägset kanske det andra laget kan spela med en extra utespelare?
Skadar sig det ena lagets målvakt och det andra laget har två målvakter så man låna en målvakt tills den skadade målvakten är redo att hoppa in igen osv.
Domare:
Tanken är att spelarna (många nybörjare) ska se och lära. Det gör man bäst på planen eller i avbytarbåset. Utvisningar/straffar ska inte tas utan blås av, informera och låt det andra laget få ett frislag.
Vi vill också vara med:
Det går ofta bra att hoppa in under säsongen. Maila Upplands Innebandyförbund.
Övrigt:
Hoppas att alla deltagande lag får en givande säsong!
Om ni har problem att delta någon helg går det bra att i god tid avboka till Upplands Innebandyförbund, vi kollar då bland övriga lag om några vill hoppa in istället.
Avboka inte när ni arrangerar själva!