SERIEANMÄLAN 2023/24

Publicerad
Närbild Tekning Två Blad Och Boll

Serieanmälan öppen!

Serieanmälan är sedan en tid öppen och stänger den 25 maj.

Det är endast föreningens FA som kan anmäla lag och det kan bara göras i IBIS.

Föreningarna har fått all information utskickat till sig tidigare.

Så går anmälan till

Anmälan är bindande och görs via verktyget iBIS.  Det är endast föreningens Föreningsadministratör (FA) som kan anmäla lag till seriespelet, detta innan sista anmälningsdag. Manual finns på www.innebandy.se/ibis. Eventuella urdragningar av lag skall ske skriftligen via email till kansliet.


OBS #1!
Viktigt att ni byter säsong i ibis till 23/24 innan ni börjar anmäla, annars kommer lagen att hamna på årets säsong, 22/23, och då blir det mycket onödigt krångel och lätt att lag missas.


I första hand så hämtar ni och anmäler lag från föregående års säsong (22/23) så det inte skapas för många nya lag i föreningen i ibis.


Men, har ni nya lag i föreningen, då måste ni självklart skapa dom.


Efteranmälning

Efter den 25 maj kan efteranmälan endast ske via direktkontakt med kansliet (023-454 82) men detta endast om det finns plats i aktuell serie. Serier görs inte om för nytillkomna lag. Avgiften för efteranmälan är efter den 25 maj 600 kronor för ungdomslag och 1200 kronor för seniorlag.

 

Matchvärdar

OBS #2! För att få delta i seriespelet på de Röda, Blåa och Gröna nivåerna måste man ha en matchvärd vid varje hemmamatch och sammandrag.

Laguppgifter

Senare under sommaren kommer vi att vilja ha in kontaktpersoner med fungerande mailadress och mobilnummer samt ordinarie dräktfärg till varje lag. Så börja redan nu samla in den informationen.

Serieträffar

Serieträffar kommer att hållas i början av september, digitala för GUD- och seniorserier, och fysiska för Röda, Blåa och Gröna serier.

Viktiga datum för serieanmälan:

1 maj

Anmälningsfönstret öppnas.

25 maj

Anmälningsfönstret stängs klockan 24:00.

10 juni

Serielottningen ska vara klar och skickas till kommuner/matchtidsättare. Matchtiderna läggs in så fort dessa satt matchtiderna och returnerat dom till kansliet.

31 juli

Den totala serieavgiften för föreningens alla anmälda lag faktureras. Årsavgiften (2500 kr) för föreningar anslutna till Dalarnas Innebandyförbund faktureras samtidigt som övriga avgifter. Anmälningsavgift (en tredjedel av serieavgiften) betalas inte tillbaka vid urdragning av lag.

31 augusti

Efter 31 augusti betalas inga avgifter tillbaka vid urdragning av lag.

1-30 september

Fönster nummer 1 för ändring av matchtider. Under denna period får man kostnadsfritt flytta och ändra matchtider. Flytt av match görs enligt gällande bestämmelser och meddelas förbundet.

1 oktober (eller efter seriestart)

Efter detta datum är kostnaden för att dra ur lag ur serien 1000 kronor för ungdomslag och 5 000 kronor för seniorlag (förutom de ursprungliga serieavgifterna).

31 oktober

Sista dag för betalning av serieavgifterna. Lag som inte betalat sina avgifter i tid kan förlora sin plats i seriespelet.

1-20 december

Fönster nummer 2 för ändring av matchtider. Under denna period får man kostnadsfritt flytta och ändra matchtider. Flytt av match görs enligt gällande bestämmelser och meddelas förbundet.

 

1 januari

Efter detta datum är kostnaden för att dra ur lag ur serien 2000 kronor för ungdomslag och 10 000 kronor för seniorlag (förutom de ursprungliga serieavgifterna).

Vi vill trycka lite extra på några saker:

 

Att SAMTLIGA ledare som står i båset under match måste vara inskrivna på protokollet i ibis och ha en godkänd ledarlicens.

 

Att ni så fort ni kan, men senast i slutet av augusti, har lagt in RÄTT kontaktperson på RÄTT lag med FUNGERANDE mailadress och mobilnummer.

 

Detta för att vi kommer att skicka all viktig information om seriespelet, DM, seriedirektiv och andra dokument direkt till varje enskild kontaktperson när säsongen startar "på riktigt". Det är viktigt att all information når fram, i tid, och till rätt person. Ni som känner mig vet att jag bombarderar alltid, och hellre en gång för mycket för att inget ska missas.

 

Vad gäller de Röda serierna så tar vi och Gävleborg in en egen anmälan först. Om det är lite lag i en serie i respektive distrikt så kan det bli aktuellt att slå ihop distrikten och spela med gemensamma serier. Men det vet vi först efter anmälningstidens slut.

 

Det finns ett alternativ för spelare födda 2011 (och 2012): Röd Division 4 (2011) och Blå division 1 (2011-2012). Här kan man beroende på nivå på sitt lag, hur långt man kommit, hur stor trupp man har, välja om man vill spela på Röd nivå fem mot fem, med tabell eller Blå nivå fyra mot fyra utan tabell. Prata ihop er med era lag på den nivån och ta ett klokt beslut.

 

Vad gäller de Gröna serierna som spelas tre mot tre, så är SIBF:s rekommendationer att man inte ska vara fler än 9+1 i ett lag till match. Det innebär att om ni har lag som har många spelare i sin trupp så kanske ni behöver anmäla två, kanske tre lag i den serien så att spelarna ska få spela tillräckligt antal matcher (dessa spelar ju bara sammandrag en gång i månaden).

 

Vi slår också ett stort slag för möjligheten att ha kombinerade lag, alltså ett lag med spelare från två olika föreningar. Detta är ett väldigt bra alternativ om man inte själv får ihop spelare till ett helt lag. Kombinerade lag kan man göra ända fram till seriestart.

 

Gröna och Blåa serier kommer från och med 23/24 att spelas HELT enligt handboken för nationella spelformer.

Publicerad av Oscar Hurtig

Dela

Upptäck fler nyheter

Nationella samarbetspartners
Pantamera
EY
OBOS