Västsvenska Innebandyförbundet har nu genomfört sitt andra verksamhetsår. Efter första verksamhetsåret med massor av nyheter, förändringar och konflikten inom svensk elitinnebandy såg vi fram emot att få ett år då vi kunde förvalta och utveckla men tyvärr blev säsongen avslutad i förtid pga av ett virus som lamslagit världen.

Vi rivstartade säsongen med ett spännande samarrangemang med Västergötland då Sverige mötte Finland i Finnkampen. Två herrjuniormatcher i nya Lerums Arena resp Estrad i Alingsås och herrseniormatch som krona på verket i Estrad. Mycket positivt från alla deltagande arrangörer, åskådare och deltagande lag!

Västsvenska Innebandyförbundet med sina drygt 10 000 licensierade spelare har under säsongen arbetat med att utveckla verksamheten i distriktet och våra föreningar ytterligare genom att fokusera på Föreningspulsen, utveckla hemsidan ytterligare, Inspirationsföreläsning med Henrik Svartborn och Kristina Landgren-Carestam, Hallklimat, 50-50-utbildning för Jämställdhet, Värdegrundspel och till sist Föreningspulsen som nu lanserats. Samtidigt har den dagliga operationen med tusentals matcher, domartillsättningar, utbildningar, distriktslagssamlingar m.m., m.m. fungerat utmärkt.

I Superligan hade vi ju fyra lag 2018-2019 men nu var vi nere på två igen – Pixbos herr- och damlag som båda gjorde riktigt bra säsonger som kunde blivit Globenframträdanden om inte Corona dykt upp.

Utöver Finnkampen har Västsvenska även arrangerat t ex Skolslaget... ....Västsvenska har som ambition att ta en position som arrangör av flera arrangemang av stora mått.

På riksnivå har Svensk Innebandy och - från vårt distrikt bördiga - Märit Bergendahl vid rodret seglat i hamn ett samarbete tillsammans med FSSL. Det är nytt fräscht blod på många poster och vi välkomnar SIBF:s nye generalsekreterare Mikael Ahlerup som precis tillträtt. Vi ser fram emot ett fruktbart samarbete på elitnivå där även FSSL har nytt blod på toppen när man nu utsett en ny VD i Jörgen Lindgren. Plattformen finns på plats och nu hoppas vi på en säsong utan extrema situationer för att ta nya stora steg. Vi hoppas och tror naturligtvis att det nya blodet även ger Västsvensk innebandy en push och att vi ser fler föreningar som kliver upp på högsta nivå.

Vi såg efter nyår den nya appen från Svensk Innebandy som har stor potential och kommer utvecklas under kommande säsong och även ge möjlighet till nya intäkter för våra föreningar.

Utmaningarna under kommande säsong är att vår starka verksamhet och position som Sveriges största inomhussport även ska avspegla sig i media, hos sponsorer och partners och i våra politikers tankar. Vi kommer att fokusera än mer på målen i Svensk Innebandy Vill där vi vill stötta våra föreningar att utveckla sin verksamhet inom alla områden för att kunna ta nästa steg.

Just marknadsfrågorna är ett eget favoritområde där jag hoppas att vi under 2020-2021 kan lyfta västsvensk innebandy till helt nya höjder med positiv publicitet och bevakning av såväl elit- som breddinnebandy i alla media. För att detta ska hända krävs nya tankar och idéer som vi gärna tar emot av er föreningar i Västsvenska.

Det är med stor glädje som jag känner att vårt mycket väl fungerande kansli hanterat de utmaningar vi fick uppleva i och med Corona. Västsvenska Innebandyförbundet har god ekonomi och organisation som ger oss möjligheter att vara proaktiva och kunna skapa än mer värde till våra föreningar och befästa vår position som ett starkt distrikt i Svensk innebandy.

Trevlig sommar
Mats Lomander