Så har Västsvenska Innebandyförbundet genomfört sitt första verksamhetsår. Efter förra årets sammanslagning av Göteborg och Bohuslän/Dals Innebandyförbund kan vi se tillbaka på ett utvecklande och spännande år.

När jag fick förtroendet att ersätta mycket rutinerade Stephen Selindh som ordförande i samma stund som ett nytt och mycket större förbund skulle sjösättas var det en spännande utmaning i en för mig ny roll i förbundet. Den tidigare långa erfarenheten från föreningslivet i Lerum skulle nu omsättas i något helt annat och ändå var mycket likt. Förbundsstyrelsen fylldes på med ytterligare ett antal nya ansikten som bidragit fint.

Samtidigt med det nya distriktsförbundet lanserades många nyheter från Svenska Innebandyförbundet som vi i VSIBF kunde rida på. En helt ny hemsida lanserades (visserligen med en del barnsjukdomar) med ett fräscht nytt gränssnitt och mobilanpassad. Efter många års arbete släpptes äntligen manifestet Innebandy Vill tillsammans med ett helt nytt, modernt gränssnitt. Innebandy Vill samlar vår historia, vårt personlighet och vart vi vill i sporten på ett mycket attraktivt sätt.

Västsvenska Innebandyförbundet kunde också starta säsongen med den helt unika situationen att vi hade fyra lag i högsta ligan – Pixbos herr- och damlag, Göteborgs damlag och Lindås herrlag. Säsongen har varit utmanande för dessa klubbar och SIBF då den s k konflikten kulminerade efter Prag-VM och rörelsen skakades om för att under sensäsongen se ut att ha hittat en väg framåt vilket vi ser fram emot. Vi i Västsvenska Innebandyförbundet blev mycket inblandade under vintern då vi tillsammans med landets övriga distriktsförbund fick ta en position i vår vilja att ena svensk innebandy.

VSIBF presenterade Innebandy Vill under hösten vid en uppskattad visionskväll där Frölunda Indians Mats Grauers gjorde en mycket intressant föreläsning. Innebandy Vill ska vi använda som ett verktyg i hela vår utveckling för stärka vår position i svensk idrottsrörelse.

På distriktsnivå har Västsvenska IBF, som idag är ett av Sveriges största distrikt med ca 10 000 spelare, haft en mycket händelserik säsong med många initiativ för att utveckla vår sport i vårt distrikt.

För att utveckla och stötta våra ca 70 föreningar har det genomförts många aktiviteter med fokus på Hallklimat, Samsynsavtal, Jämställdhet och inte minst den generella föreningsutvecklingen i och med VSIBF:s initiativ Föreningspulsen. Vi vill hjälpa till att skapa välmående föreningar på alla plan.

Det största arbetet sker dock i vardagen då den sportsliga verksamheten ska rulla med tusentals matcher som hanteras utifrån tävlingsperspektiv, schemaläggning, domartillsättning osv. Vår stora utbildningsverksamhet ska rulla och förkovra nya och gamla ledare. Vår distriktslagsverksamhet ska hitta nya talanger och utveckla dem i våra distriktslag.

På marknadssidan har förbundet fokuserat på att hitta ett format där vi kan hitta partners som är intresserade av våra föreningar och ett regelverk för hur detta sker.

Vi har också i stort sett klart vårt Värdegrundspel som ytterligare ska hjälpa alla våra föreningar att skapa ett sunt hallklimat och sunda värdegrunder genom att spela i olika grupperingar – det enskilda laget, ledarträffar, föräldragrupper m.m.

Västsvenska flaggade tidigt för sitt intresse att arrangera Finnkampen på herrsidan nu i september och vårt koncept tillsammans med Västergötlands IBF vann dragkampen om det arrangemanget som blir en kanonstart på säsongen 2019-2020 för alla våra föreningar med inte bara spännande matcher utan även utbildningar av olika slag.

Den har varit efterlängtad och väntan har varit lång men nu har boken äntligen släppts – ”Innebandyns magiska resa” skriven av Magnus Fredriksson. Ett manifest på 2,5 kilo över svensk innebandy med Göteborgsperspektiv som samlar hela vår historia från födseln till där vi är idag. Västsvenska IBF har bidragit mycket med framtagandet av statistik och har även delfinansierat projektet.

Västsvenska Innebandyförbundet är ett välmående distriktsförbund som är ledande i svensk innebandy. Västsvenska utmanar alltid med sina distriktslag, har ett mycket väl fungerande kansli, har en god ekonomi och inte minst har vi en vilja att ständigt utveckla oss själva och innebandyn. Det finns gemensamma utmaningar för både förbund och föreningar där vi måste hitta vägar för att växa och då även påverka våra politiker att inse att vi måste ha fler hallar att träna och spela i. Vi måste lyfta oss vad gäller marknadssidan och göra vår sport än mer attraktiv för att locka fler åskådare till alla våra arrangemang som ska vara något extra.

Jag ser fram emot min andra säsong som ordförande i Västsvenska Innebandyförbundet och att utveckla innebandyn i vårt distrikt tillsammans med alla våra fina föreningar.

// Mats Lomander Förbundsordförande

Upptäck mer