Information, riktlinjer och rekommendationer avseende Covid-19.

Läs mer

FAQ - Vanliga frågor & svar

Klicka på pilen till höger om frågorna för att öppna/stänga svaret.

Om ni har förslag på frågor ni saknar, eller hittar något felaktigt, hör gärna av er med ett mejl till: per.palsson@innebandy.se

Förbundets informationskanaler och kontaktuppgifter:

Hemsidan - löpande nyheter och samlad information:

På våran hemsida (där du befinner dig nu) samlar vi all information från förbundet. Adressen är https://www.innebandy.se/vasternorrland

Vill du se Svenska Innebandyförbundets hemsida, eller ett annat distrikt, väljer du med menypilen där aktuellt distrikt står högst upp på sidan.

Väl inne på hemsidan navigerar du, beroende av enhet du jobbar från, enligt (kortfattat):

Dator: klicka på listen "vår verksamhet" för att se sidans kategorier och underrubriker. Välj underrubrik direkt eller gå in på kategorin (huvudrubriken) så ser du underrubrikerna sen i vänsterkanten.

Mobil eller surfplatta: Du når rubrikerna via menyknappen uppe till höger (symbol med tre streck). Klicka där först. Klicka sen på pilen till höger om den kategori du vill titta i för att se underrubrikerna. Gör sen ditt val.

Vi publicerar löpande nyheter, och det är nyhetsläget du först kommer till när du går in på sidan. Under synliga nyheter kan du klicka på "visa fler". Detta kan upprepas för att steg för steg visa några nyheter till bakåt i vårt nyhetsflöde.

När vi har något viktigt att kommunicera görs det som en nyhet. Vill du vara säker på att ta del av denna nyhet rekommenderar vi att gilla oss på Facebook (se nästa fråga). Vi publicerar alltid samtidigt en "nyhetsblänkare" där, så du kan få en avisering i din Facebook. Har du inte Facebook måste du själv aktivt besöka hemsidan för att ta del av viktiga nyheter!

Viss information på hemsidan uppdateras löpande utan att nyhet publiceras (manualer, grundläggande info etc).


Facebook - här kommunicerar vi nyheter!

Det finns stora fördelar att följa oss på Facebook (se info nedan). Vår Facebooksida hittar du här - klicka på mig!

Varje gång vi publicerar en viktig nyhet på hemsidan kommer vi också göra ett inlägg på Facebook som pekar på den nyheten. Så det blir det sätt du kan få "avisering" om att vi har publicerat.

Ibland delar vi med oss av lite påminnelser från samarbetspartners (t.ex. RF-SISU), tipsar om utbildningar etc, eller lägger upp information/bilder på något pågående event (SM etc). Då kan det vara bara här på Facebook.

Alla nyheter vi publicerar på Facebook är det okej att dela i era egna medier. Så om t.ex. föreningen har en egen Facebook (eller annan lagsida) är det enkelt att dela informationen/länk på eran egen sida.

Riktad information (via uppgifter i iBIS):

iBIS är det "verktyget" som föreningsansvariga och ledare jobbar med kring föreningen/lag/matcher. Det är där ni registrerar ledare och matchtrupper etc (se separata rubriker för mer info om iBIS).

Men det absolut viktigaste när det gäller information är att kansliet ibland önskar göra riktade utskick t.ex. alla tränare i en viss serie, eller till alla kassörer etc. Kansliet har även möjlighet att lägga ett meddelande på första sidan ni kommer till när ni loggar in (ett generellt meddelande som syns lika för alla föreningar).

Här är det viktigt att ni har uppdaterade uppgifter i eran IBIS! Det är vanligt att t.ex. en tränare finns uppsatt med namn, men under e-post och mobil finns inga uppgifter. Då kan den personen inte nås av riktade utskick!

Vissa funktioner i iBIS som t.ex. att kalla lag till match, meddelande om matchflytt, domarbyte etc. använder också dessa uppgifter. Så mycket viktigt att lagets kontaktperson har uppgifter ifyllda! Men vi ser helst att alla ledare i lagen har komplett kontaktinformation (det går bra att bocka i "visa ej offentligt" om man har privata skäl att inte visa sin information). Vi på kansliet kan dock se den.

De 3 viktigaste stegen för en uppdaterad kontaktinfo är:

1. Lägga in föreningens viktiga personer (ordförande, kassör, registeransvarig etc). Detta kan bara göra av en föreningsadministratör (se iBIS - generella frågor). Manual här - klicka på mig!

2. Koppla ledare till lagen. Även här en föreningsadministratör som gör detta (se iBis - generella frågor). Manual här - klicka på mig!

3. Att tillagda personer har e-post och mobil angivet. Här kan den som loggar in själv ändra sin personliga information. Alternativt kan man ta hjälp av sin föreningsadministratör, eller kansliet.

Kontaktuppgifter till kansliet, styrelsen och kommittéer:

Kontaktuppgifter (telefon och mejladresser) till kansliets personal, samt adress, hittar ni här - klicka på mig!

Kontaktuppgifter till styrelsen och våra kommittéer (endast mejladresser) hittar ni här - klicka på mig!

OBS! Om du inte får svar på telefon rekommenderar vi att du skickar ett mejl, eller SMS, så återkopplar vi så snart vi kan.

iBIS - InneBandyns InformationsSystem - generell info:

Vad är iBIS?

iBIS är sedan juli 2014 ett webbaserat verktyg för Svensk Innebandy där föreningar, domare och förbund arbetar i samma system.

iBIS innehåller funktioner som underlättar det dagliga arbetet i föreningen (föreningsansvariga och laganknutna ledare) samt för domare och förbundet.

Några exempel på vad du som jobbar i förening kan göra i IBIS: licensiera spelare och betala licenserna, hantera matchtrupper, hantera roller i er förening etc. Se resterande info i denna FAQ så hittar du info om hur du kan göra dessa olika saker, och få hjälp vid behov.

Vart loggar jag in i iBIS?

iBis når du på följande direktlänk - klicka på mig!

Observera att du måste göra ett val (förening, domare, förbund). Ditt login fungerar bara i den roll du tilldelats. Är du t.ex. tränare är det "förening" du loggar in som.

iBIS skall fungera i de flesta webbläsare men vill du vara säker på full funktion rekommenderas att du använder "Google Chrome".

Hur får jag tillgång till iBIS (förening)?

Föreningsadmininstratör (admin): Varje förening har minst 1 admin, dock vanligt med 2-3 personer med den rollen. Admin är den enda som kan lägga till (eller ta bort) fler admins, och roller som tränare, lagledare, ordförande, kassör etc. Västernorrlands Innebandyförbund (kansliet) kan tilldela rollen som admin om ni är ny som förening eller om ni av någon orsak inte har någon aktiv admin.

Föreningsanvändare: dom flesta laganknutna personer har rollen som föreningsanvändare (tränare etc). Dom kan inte lägga till personer/roller. Men dom kan göra mycket av det viktigaste sakerna t.ex. kring arbetet kring ett lag. Behövs det läggas till (eller ta bort) en roll i ett lag måste admin kontaktas!

Det är viktigt att föreningen aktivt ser över sina lag/roller varje säsong. Ta bort ej längre aktiva ledare och lägg till nya. Samt ser till att alla personer har uppdaterade kontaktuppgifter.

Behövs hjälp med att se vilka roller som är tilldelade i er förening kan ni kontakta Västernorrlands Innebandyförbund (kansliet) så kan vi bistå med aktuell lista. Hur man rent praktiskt lägger till/tar bort roller kan ni se i fråga längre ner "Manualer & support".


Hur får jag tillgång till iBIS (domare)?

Domare får tillgång till iBIS login av kansliet efter genomförd och godkänd utbildning. Är du domare och inte har fått detta, eller har problem att logga in, kontakta Västernorrlands Innebandyförbund (kansliet) så får du hjälp.

För domaren är iBIS platsen där du t.ex. ser vilka matcher du skall döma, kan rapportera matchstraff vid behov, samt söka ersättning för match/resa efter att du dömt.

Hur får jag tillgång till iBIS (förbund)?

Detta är bara till för förbundets personal och personer med förbundsnära roller (t.ex. domartillsättare). Kan bara tilldelas av Västernorrlands Innebandyförbund (kansliet).

Manualer och support - för iBIS:

På hemsidan finns mycket information kring flera av våra verktyg under rubriken "Förbund & Kontakt", välj underrubrik "IT".

Här får du direktlänkar till information och manualer för:

Föreningsadministratör och föreningsanvändare - klicka på mig!

Domare - klicka på mig!

Support via e-post och telefon - observera att support gällande iBIS sker centralt via Svenska Innebandyförbundets (SIBF) kundtjänst i första hand. Därefter kan kontakt tas med Västernorrlands Innebandyförbund (kansliet) vid behov:

Kundtjänst SIBF: kundtjanst@innebandy.se eller 08-514 274 00.

Öppettider: måndag – fredagar 09.00 – 17.00 (helgfri vardag).

iBIS - de vanligaste frågorna:

Observera att du kan hitta manualer till det mesta du behöver under "generell info" (rubriken ovan).

Anmäla lag till nästa säsong. Jobba i nuvarande, nästa eller tidigare säsong.

För att att anmäla lag till nästa säsong hittar du manual här - klicka på mig!

OBS! Det viktigaste när du jobbar i iBIS och vill jobba med nuvarande säsong, kommande säsong, eller vill titta bakåt på tidigare säsonger är att du ändrar "aktiv säsong".

Under föreningsnamnet uppe i vänster hörn (när du loggat in) syns "säsong XXXX/XXXX". Klickar du på den kan du välja vilken säsong du vill jobba i. Kommande säsong öppnas upp av kansliet vid ett lämpligt datum. Kan du inte se den så är den inte aktiverad ännu (för lång tid kvar till ny säsong).

Vanligast är såklart att man jobbar i nuvarande säsong. Glöm inte att ändra tillbaka när ni jobbat i annan säsong! Annars kan man stöta på att saker inte går att göra. Ett exempel: du kan inte lägga in en spelare i årets matchtrupp om du råkar stå i ett läge där säsongen är en annan!

Tidigare säsonger kan ni inte ändra i, men ni kan läsa allt. Skulle det finnas speciella skäl till att ändra något i redan avslutad säsong så måste kansliet kontaktas.

Måste man kalla bortalag och domare till match? Hur gör man?

Det är viktigt att hemmalaget kallar bortalag och domare till match! Detta för att minimera risken att lag/domare inte dyker upp! 

Kallelse skall helst ske 2-3 dagar före match. Det finns en bra anledning till att inte kalla för tidigt. Det händer att matcher byter plats/tid samt att domare kan bytas ut. Ju närmare match vi kommer ju säkrare är det att den som kallas får aktuell information.

Manual till hur du kallar lag/domare via funktion i iBIS hittar du här - klicka på mig!

Det är okej att kalla på annat sätt (mejl, sms), viktigast att det blir gjort. Följ gärna upp att ni får ett svar.

Kontaktuppgifter till domare kan hittas här (se domarlistor för respektive område) - klicka på mig!

Hur lägger jag in kontaktuppgifter till laget i iBIS?

Är du ny på detta rekommenderas att läsa igenom följande 2 rubriker ovan i denna FAQ (så får du en bra helhetsbild):

1. "Förbundets informationskanaler och kontaktuppgifter" - frågan "Riktad information (via uppgifter i iBIS)" är viktigast.

2. "iBIS - InneBandyns InformationsSystem - generell info" - rekommenderar att ni läser alla frågor, ger en bra överblick på vem som kan ändra uppgifterna.

Licenser, spelarövergångar och dispenser:

FAQ färdigställs innan säsongsstart 2021/22, observera att informationen du söker redan kan finnas på annan plats på hemsidan. Kontakta kansliet om du inte hittar det du söker!

Försäkringsfrågor (spelare och ledare):

FAQ färdigställs innan säsongsstart 2021/22, observera att informationen du söker redan kan finnas på annan plats på hemsidan. Kontakta kansliet om du inte hittar det du söker!

Krav på utbildning (ledare):

FAQ färdigställs innan säsongsstart 2021/22, observera att informationen du söker redan kan finnas på annan plats på hemsidan. Kontakta kansliet om du inte hittar det du söker!

Aktuella utbildningar:

FAQ färdigställs innan säsongsstart 2021/22, observera att informationen du söker redan kan finnas på annan plats på hemsidan. Kontakta kansliet om du inte hittar det du söker!

Arrangera enskild match och sammandrag:

FAQ färdigställs innan säsongsstart 2021/22, observera att informationen du söker redan kan finnas på annan plats på hemsidan. Kontakta kansliet om du inte hittar det du söker!

Ställa in eller flytta match:

FAQ färdigställs innan säsongsstart 2021/22, observera att informationen du söker redan kan finnas på annan plats på hemsidan. Kontakta kansliet om du inte hittar det du söker!

InnebandyAppen (sända matcher etc):

FAQ färdigställs innan säsongsstart 2021/22, observera att informationen du söker redan kan finnas på annan plats på hemsidan. Kontakta kansliet om du inte hittar det du söker!

Domarfrågor - för förening:

FAQ färdigställs innan säsongsstart 2021/22, observera att informationen du söker redan kan finnas på annan plats på hemsidan. Kontakta kansliet om du inte hittar det du söker!

Domarfrågor - för domaren:

FAQ färdigställs innan säsongsstart 2021/22, observera att informationen du söker redan kan finnas på annan plats på hemsidan. Kontakta kansliet om du inte hittar det du söker!

Koppling till externa sidor (t.ex. laget.se, svenskalag.se):

FAQ färdigställs innan säsongsstart 2021/22, observera att informationen du söker redan kan finnas på annan plats på hemsidan. Kontakta kansliet om du inte hittar det du söker!