Rekordmånga ser innebandy på tv

Under det senaste året har siffrorna för antalet tv-tittare av innebandysändningar ökat till 99 884 000 – en ökning med 16 procent jämfört med föregående år. Det visar nya siffror från Upplevelseinstitutets årliga mätningar.

– Innebandyn fortsätter att växa i popularitet och det är oerhört roligt att allt fler väljer att se våra fartfyllda matcher även på tv. Den stora ökningen beror bland annat på kontinuerliga sändningar på tv och vårt goda samarbete med produktionsbolaget Sportsground, säger Sebastian Nurmi, kommunikationschef på Svenska Innebandyförbundet.

De senaste åren har Svenska Innebandyförbundet genomfört flera satsningar för att säkerställa brett genomslag för innebandyn i tv. Det senaste exemplet är avtalet med Discovery som omfattar sändningar av både damernas och herrarnas SSL- och VM-matcher fram till 2020.

– Avtalet med Discovery innebär att vi har goda förutsättningar för att få ännu fler tittare kommande säsonger. Att vi nu satsar på produktioner från alla matcher i damernas SSL innebär också att vi kan nå fler, säger Sebastian Nurmi.

Antalet tittare som sett innebandy på tv har ökat sedan Upplevelseinstitutet började med sina mätningar. Det senaste årets rekordsiffror för säsongen 2017/18 är en ökning med nära 16 procent jämfört med föregående säsong. Ökningen mot säsong 2015/16 är nära 26 procent.

– Antal inslag i tv fungerar som ett slags mått på hur attraktiv idrotten varit för att ta plats i de större nyhetssändningarna då utrymmet i dessa program är begränsat. I tider där tittarsiffrorna i linjär-tv generellt backar lyckas sportnyhetsprogrammen fortfarande hålla stabila tittarsiffror. Att som innebandyn öka antalet inslag och då även sina tittarsiffror är mycket positivt, säger Andreas Andersson, mediachef på Upplevelseinstitutet, och fortsätter:

– En av framgångsfaktorerna vi ser är att betydligt mer innebandy tv-produceras nu jämfört med tidigare, oavsett plattform, vilket gör det tillgängligt och enkelt för tv-husen att använda i sina sändningar. De behöver inte komma ut med kamerateam och personal till varje arena för att kunna använda material i sina sändningar.

FAKTA
Tittarsiffror genom åren:

2010/11: 48 704 000
2011/12: 53 361 000
2012/13: 75 141 000
2013/14: 90 502 000
2014/15: 77 714 000
2015/16: 79 405 000
2016/17: 86 181 000
2017/18: 99 884 000

short_text    Skrivet av Anton Rosenblad 3 veckor sedan