Köp streaming i Innebandyappen!

Klicka här

Gå en av Svensk Innebandys utbildningar

Klicka här

Succé för öppet hus träningar i Malmhaughs återstartskampanj

Malmhaugh IBF är en av flertalet föreningar som sökt och fått återstartsbidrag via Svenska Innebandyförbundet. Med det ekonomiska stödet har föreningen fått möjlighet att genomföra en öppet hus-satsning där Malmhaugh bedriver träningar en gång i veckan som är tänkta att locka nya och gamla deltagare till sporten. 

– Vi kör varje söndag mellan nio och elva, berättar Malmhaughs Michael Prahl. 

Antalet personer som besöker Malmhaughs öppet hus träningar varierar. Prahl berättar att det kan vara allt från 12-16 personer som dyker upp och som vill prova på innebandy. Med två ledare på plats delas deltagarna sedan in i olika ålderskategorier där varje grupp får träna på saker som passar för just den åldersgruppen. 

– Vi delar upp dem så att till exempel de som är 12-13 år kör för sig och mindre barnen är för sig. Det har lite olika förutsättningar om man säger så, de små har mer koordinationslekar. Det blir mer att lära sig hantera klubba och boll snarare än att spela. Men för de som vill spela innebandy så har vi en tränare som hjälper till med det som är jätteduktig. 

Att ett intresse till sporten uppstått från personerna som deltar går det inte heller att ta miste på. Flera av deltagarna går nu även att finna i andra lag inom föreningen – men det betyder inte att dessa släppt taget om de populära öppet hus träningarna. 

– Genom det här projektet som vi fick via Svenska Innebandyförbundet så har vi 12-13 tjejer och fyra killar som har börjat i vår ordinarie verksamhet. Det är fantastiskt kul.

– Det är mammor som ringer och påpekar att vad roligt det var och sen frågar de hur man ska göra för att komma in i föreningen. Sen är det också jättekul att vi har folk som har hoppat in i våra ordinarie träningsgrupper men som ändå fortsätter att komma på dessa träningar. 

Att Malmhaughs öppet hus träningar gett ringar på vattnet råder det ingen tvekan om. Föreningen blickar redan nu mot hösten och har planer att fortsätta med satsningen även då. 

– Vi tänker köra det här med öppet hus även under hösten. Vi kommer att köra maj ut men absolut att vi fortsätter sen i höst. 

När Michael Prahl berättar om vikten med återstartssatsningar så kommer en glöd in i hans röst. Att han och Malmhaugh tycker det är viktigt att bidra till folkhälsan råder det ingen tvekan om och föreningens ledstjärna att man ska sätta människor i rörelse blir väldigt talande här. 

– Många föreningar har tappat medlemmar och spelare som har hittat andra saker att göra. Kan man då få ett sånt här återstartsstöd som Svenska Innebandyförbundet ger så finns resurserna som i vårt fall att ta in två ledare. Vi har två jätteduktiga ledare som kör det här med drop in och att bara kunna ge dem någon form av arvodering ger jättemycket. 

– Sen betalar vi mellanmål och liknande till de som deltar också, men det här är ett jättebra stöd som jag tycker att alla föreningar borde ta tillvara på och söka om man nu funderar på att göra något som faller in i det här. Det är verkligen en rekommendation till alla föreningar. 

Är din förening intresserad av att söka återstartsbidrag och starta en återstartsaktivitet? Läs mer information kring återstartsstödet och hur ni går tillväga för att ansöka här. 

Svensk Innebandys tips på återstartsaktiviteter:

Öppen hall - Stående tid, alla är välkomna

Skolsamverkan - föreningen håller i idrottslektion, rast- eller fritidsaktivitet och visa upp inkluderande, rolig och enkel innebandy.

Ta med en kompis - bjud in till träningar, läger, miniturneringar eller andra rolig aktiviteter oh be era medlemmar ta med sina kompisar.

Testa nytt - bredda ert verksamhetsutbud och testa nya sätt att leka, träna, spela och tävla för att locka fler målgrupper och behålla era medlemmar längre.

Vår Förening Vill - satsa på att utveckla föreningen med Svensk Innebandys kostnadsfria och digitala verktyg. Allt börjar i styrelsen.

Marknadsföring - visa upp att ni finns, bjud in till er verksamhet, återstarta er hemsida och era sociala medier så att de verkligen speglar hela er verksamhet.

Delaktighet - upprätta rutiner för delaktighet och inflytande bland alla era medlemmar, ta reda på deras behov, önskemål och åsikter och gör det ni kan för att fler ska trivas och stanna kvar så länge som möjligt.

Nya målgrupper - ta reda på vilka målgrupper ni har svårt att nå och ta reda på vilka trösklar som finns in till er förening. Anpassa er kommunikation/marknadsföring/miljö/kultur/aktiviteter för att fler målgrupper ska få en trygg och självklar plats i er förening.